Content marketing: ook voor kleine ondernemers

Als kleine ondernemer weet je dat de juiste klanten goud zijn voor je zaak. Wist je ook dat je potentiële klanten kan helpen om op het juiste moment de weg te vinden naar jouw bedrijf? Met content marketing stuur je hen zelf in de juiste richting.

Goede content zorgt ervoor dat klanten je vinden op het moment dat ze je nodig hebben. Het is een slimme manier om je vindbaarheid, zichtbaarheid en online succes te vergroten. En dat betekent meer verkoop voor jou.

Content marketing: wadisda?

Content zorgt ervoor dat je klanten jou vinden op het moment dat ze op zoek gaan naar het product of de dienst die jij aanbiedt. Dat betekent niet dat je product of dienst voortdurend moet verkopen, integendeel. Op je website en via social media deel je nuttige informatie waar je potentiële klanten iets mee zijn: je geeft een antwoord op hun vragen en oplossingen voor hun problemen. Zo komen ze vanzelf bij jou terecht wanneer ze je nodig hebben!

Stel, je bent een kapper. Dan kan je op je website tips geven over hoe je beschadigd haar kan verzorgen bijvoorbeeld. Of je deelt via social media elke week een tutorial voor een makkelijk kapsel waarbij je niet langer dan 5 minuten voor de spiegel moet staan. Mensen die op zoek zijn naar een kapper die hen eindelijk dat droomkapsel bezorgt, weten dan waar ze moeten zijn.

Hoe werkt content marketing dan precies?

Eerst en vooral bepaal je wat jouw verhaal is. Waarom doe jij wat je doet? Welk ‘probleem’ los je op? Wat maakt jou anders dan anderen? Mensen voelen zich het meest aangetrokken tot bedrijven met een duidelijk verhaal. Ze willen weten waar jij voor staat voor ze beslissen of je bij hen past.

Dan bepaal je wat je doelen zijn en wie je doelpubliek is. Je moet heel goed weten wat je aan wie wil verkopen voor je aan de slag kan. Want slimme content speelt rechtstreeks in op de vragen die bij je klanten leven.

Even terug naar het voorbeeld van de kapper. Want de ene is de andere niet. Het is belangrijk om duidelijk te maken of je een kapper bent die de voorkeur geeft aan natuurlijke producten en tijdloze kapsels of dat je juist in bent voor een experimentje. Zo trek je meteen de juiste klanten aan.

Bezoekers voor je website

Als je op je website (en eventueel via een blog) de juiste content aanbiedt voor je doelgroep en die ook deelt via social media, dan komen de juiste bezoekers naar je website via zoekmachines (met dank aan een beetje SEO) en social. Wie weet ben jij zo wel bij mij terecht gekomen?

Fans verzamelen

Als potentiële klanten je website gevonden hebben, wil je een band met hen opbouwen. Je wil dat ze je leren kennen, dat ze je appreciëren en dat ze je vertrouwen. Hoe je dat doet? Met content …

Bied je bezoekers waardevolle content (een slimme checklist, handige tips, een uitgebreid e-book, …) aan in ruil voor hun contactgegevens. Of spoor hen aan om je te volgen via social media. Door interessante informatie te delen in je nieuwsbrief en via social media kan jij ervoor zorgen dat je op de radar blijft bij potentiële klanten.

Zo ben jij de eerste waar ze aan denken als ze jouw product of dienst nodig hebben. En omdat ze het gevoel hebben dat ze je al een beetje kennen, kiezen ze makkelijker voor jou.

Wat is slimme content?

Het meest voor de hand liggend is een blog op de website van je bedrijf waarin je interessante informatie deelt met je klanten. Maar content komt in alle maten en vormen. Laat je inspireren door dit lijstje:

  • blog
  • video: korte uitleg, demonstratie, interview, …
  • podcast: voor wie makkelijker spreekt dan schrijft
  • presentatie: slideshow van je informatie
  • mail: bijvoorbeeld een nieuwsbrief met tips
  • social media post: begin met 1 kanaal
  • whitepaper of e-book: zo laat je jezelf zien als expert
  • infographic: voor wie visueel ingesteld is
  • e-course of webinar: want mensen leren graag bij
  • testimonial: overtuigde klanten overtuigen nieuwe klanten

Waarom zou jij je tijd in content steken?

Het klopt dat content maken tijd vraagt. Maar als je goed plant, valt dat beter mee dan je nu misschien denkt. Het kost ook even tijd voor content marketing begint te werken (nope, één blopost is niet genoeg). Maar alles wat je maakt, blijft dag na dag werken voor jou. Want je content blijft relevant voor nieuwe klanten.

En de voordelen zijn veel waard:

  • je bouwt aan vertrouwen
  • je bent makkelijker te vinden
  • je haalt meer verkoop uit je website en social media
  • je kan je resultaten zelf meten
  • en het neemt geen grote hap uit je marketingbudget

Overtuigd, maar weet je zelf niet zo goed waar te beginnen? Ik help je op weg. Met Start your story zet je makkelijk de eerste stap naar content marketing.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Maak je eigen website aan bij WordPress.com
Aan de slag
%d bloggers liken dit: