Vind je eigen stem in 1-2-3

Niet alleen wát je vertelt is belangrijk, maar ook hoe je dat doet. Want je bent natuurlijk niet de enige ondernemer die de aandacht van zijn klanten probeert te trekken. Hoe je kunt opvallen tussen alle boodschappen die mensen elke dag te verwerken krijgen? Eigenlijk is het simpel. Door jezelf te zijn. Door de tone of voice te gebruiken die bij je past.

Tone of voice, wadisda?

Je tone of voice is de stem van je merk. Je voelt het misschien zelf nog niet, maar je bedrijf heeft al een heel eigen tone of voice. Omwille van wie jij bent als ondernemer. Want je hebt je eigen waarden en principes, je eigen stokpaardjes, je eigen manier van doen, … Als het goed is, klink je op papier (of op het scherm) ongeveer hetzelfde als wanneer je een echt gesprek aangaat met een klant. Door je manier van spreken en je typische woordkeuze bijvoorbeeld. Gebruik die ook in je teksten.

Om een beter idee te krijgen van je tone of voice. En om ervoor te zorgen dat in al je teksten dezelfde stem doorklinkt, is het goed om eens stil te staan bij de volgende drie dingen.

1 | Spreek de taal van je doelgroep

Je schrijft natuurlijk niet gewoon voor jezelf. Je schrijft voor je klanten. En waarschijnlijk weet je goed wie dat zijn. Als je een hippe koffiebar hebt, zijn je klanten bijvoorbeeld helemaal anders dan wanneer je een verzekeringskantoor runt.

Hou je ideale klant in je achterhoofd wanneer je content creëert. Schrijf je teksten alsof ze voor die ene persoon zijn bedoeld. Dat geeft je een duidelijk houvast en het zorgt ervoor dat je niet voor eender wie aan het schrijven bent. Zo krijgt iedereen in jouw doelgroep het gevoel dat je je tekst speciaal voor haar (of hem) geschreven hebt. En dat is precies wat je wil.

2 | Weet wat jou anders maakt

Wat maakt jou anders dan je concurrenten? Wat is de kracht van je onderneming? Waarom begon je ooit te doen wat je nu doet? Vergelijk ook eens waarin jij anders bent dan je concurrenten. Ben je net heel laagdrempelig of superexclusief? Sta je voor avontuur of wil je net vertrouwen uitstralen? Zoek uit wat jouw onderneming uniek maakt en bepaal dan welke toon en woorden daar bij passen.

3 | Zorg voor herkenbaarheid in al je kanalen

Schrijf je de ene keer superzakelijk en de volgende keer als een echte hipster? Dat is niet alleen heel verwarrend voor je klanten. Het zorgt er ook voor dat ze je minder vertrouwen. Blijf daarom altijd consistent. Denk bijvoorbeeld aan de keuze tussen u of jij. Kies wat past bij jou en jouw doelgroep (‘je’ voor de hippe koffiebar en ‘u’ voor het verzekeringskantoor bijvoorbeeld). En hou je daar ook aan.

Natuurlijk moet je je toon soms aanpassen. Je zal anders klinken in een informatieve blog over je bedrijf dan in een nieuwsbrief waarin je een product aan de man probeert te brengen. Toch is het belangrijk dat je eigen stem herkenbaar blijft. Dat kan je testen door je tekst eens luidop voor te lezen. Klink je nog steeds als jezelf? Dan ben je goed bezig!

Blijf je worstelen met je eigen stem of krijg je de juiste toon maar niet te pakken? Laat me gerust iets weten, ik help je graag op weg.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Maak je eigen website aan bij WordPress.com
Aan de slag
%d bloggers liken dit: